desember 2012

ESO: Stjerner avslører hemmeligheten bak ungdommelig utseende

Foto: ESO

Noen mennesker er i god form selv i en alder av 90, mens andre er skrøpelige før de fyller 50. Vi vet at hvor raskt folk eldes bare er løst knyttet til hvor gamle de faktisk er og kan ha mer å gjøre med deres livsstil. En ny studie med observasjoner fra ESOs La Silla-observatorium og Romteleskopet Hubble viser at det samme gjelder for stjernehoper.

Les mer på de norske sidene til European Southern Observatory (ESO).

Nå er himmelen fantastisk!

• Ukategorisert

Månen og Venus stod flott sydøst på himmelen tirsdag morgen. Bildet er tatt med ca. 1/2 sek. lukkertid. Da blir også den delen av månen som ikke lyses opp av sola, men ved reflekser fra jorda, også synlig.
Foto: Trond Erik Hillestad

Som regel er det vår redaktør, Trond Erik Hillestad som står for intervjuene, men en sjelden gang er det han som er intervjuobjektet. Les mer og se video på NRK.

Meteorsvermen Geminidene i 2012

Foto: ESO

Kvelden 13. og natt til 14. desember bør du titte opp på himmelen hvis det er klarvær. Da kan du se ekstra mange stjerneskudd i forbindelse med den årvisse og pålitelige meteorsvermen Geminidene. Forholdene ligger godt til rette i år. Under en mørk og klar himmel kan du vente å se rundt 60 eller flere meteorer i timen fra denne flotte førjulssvermen, som har et noe mystisk opphav.

Geminidene er årets sikreste og kanskje mest severdige meteorsverm så fremt vær og månefase spiller på lag. Når det gjelder været, er det bare å krysse fingrene. Månen vil i alle fall ikke forpurre årets sverm slik den gjorde i fjor. Maksimumsaktiviteten varer omtrent en dag, ikke bare en time eller to som hos mange andre svermer. Det er også gode sjanser for å se Geminidemeteorer på nettene før og etter maksimumet. Svermen kan for øvrig observeres fra hele landet.

Les mer her…

ESO: Bilde av Carinatåken markerer innvielsen av VLT Survey Telescope

Foto: ESO

Et spektakulært nytt bilde av den vakre og berømte Carinatåken, fotografert med VLT Survey Telescope ved ESOs Paranal-observatorium i Chile, er offentliggjort i anledning teleskopets innvielse i Napoli i dag. Chiles president Sebastián Piñera hjalp til med å ta bildet under sitt besøk ved observatoriet i juni i år. Oppløsningen er på hele 324 megapiksler (ca. 700 MB).

Gå inn på de norske sidene til European Southern Observatory (ESO) og klikk på bildet. Deretter er det bare å zoome inn på de utrolige detaljene!

ESO: Selv brune dverger kan fostre steinplaneter

Illustrasjon: ESO

Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) har astronomer for første gang oppdaget at de ytre delene av en støvete skive omkring en brun dverg inneholder millimeterstore støvkorn av den typen man finner i tettere skiver rundt nyfødte stjerner. Det overraskende funnet utfordrer teorier om hvordan steinplaneter på størrelse med Jorda dannes; det kan hende steinplaneter er enda mer vanlige i universet enn forventet.

Les mer på de norske sidene til European Southern Observatory (ESO).

Hvem skal jeg kontakte hvis jeg ser en ildkule?

• Ukategorisert

Meteoritter og observasjoner av ildkuler(stjerneskudd som lyser omtrent som fullmånen) bør meldes inn til Norges Nasjonale Meteorittsamling v/konservator Rune Selbekk. Samme institusjon som NASA valgte ut til å studere prøver fra Apollo-ferdene. Så vil finneren få et godt tilbud hvis Naturhistorisk museum skulle være interessert. Og alle vi andre kan glede oss over maks uttelling i å få meteoritten til å fortelle sin historie. I Norsk Astronomisk Selskap er det nestleder Tor E Aslesen som kan kontaktes på 41 66 62 73 om du ser noe som du undres på har noe med lysende himmelfenomener å gjøre.

Her er et lite grunnkurs i meteorittkunnskap.
Hold deg også oppdatert på Norsk meteornettverk