oktober 2019

Leonidene i november

• Ukategorisert

I nesten hele november, med maksimum rundt 17-18, kan man se stjerneskudd fra Leonidsvermen. Månen som er i siste kvarter eller omtrent halv i stjernebildet Krepsen og kanpt 20 grader fra svermens utstrålingspunkt. Det gjør det vanskelig å se særlig mange av svermens stjerneskudd, men etter midnatt kan det jo prøves å se noen.
Denne svermen er knyttet til den periodiske kometen 55P/Tempel-Tuttle som ble oppdaget i 1866 og som går rundt sola i en langstrakt bane på 33.3 år. Den har en bane som strekker seg fra Jordens til Uranus` bane omtrent.  Når kometen er nærme sola og jorda krysser opphopninger av kometrestene kan vi få en meget aktiv meteorstorm slik det var i 1833, 1866,1966 og 2001. I år vil den komme med 10-20 stjerneskudd i timen på det meste, men overraskelser er fortsatt mulig.
Siden kometen er i sitt nærmeste til sola når restene treffer jorda er farten på småsteinene den har parkert i banen sin på opptil 71 km/s. Dette er nær maksimal fart et objekt kan ha på vei inn i jordatmosfæren og komme fra vårt solsystem. Det betyr også at de har korte lyssterke baner som brenner opp mange mil oppe i atmosfæren. Men det hender sterke ildkuler er å se fra den siden noen biter er vesentilig større enn små sandkorn.

Merkurpassasje over Sør-Norge 11.november, mens sola er lavt i SØRVEST! kl 1340-15 !

• Ukategorisert

Merkur og Venus passerer ved sjeldne anledninger over solskiva sett fra Jorda. For Venus del er det mange generasjoner før vi får se en i Norge som er godt synlig og det er maksimalt 2 pr århundre i alt. Men Merkur kan gå over solskiva 13 ganger pr århundre og en slik hendelse som kalles en Merkurpassasje inntreffer før solnedgang i Norge 11.november. (illustrasjoner fra Stellarium)

NÅR DU OBSERVERER SOLA MÅ DU ALDRI SE DIREKTE! Det beste er å projisere bildet av sola på en hvit flate bak teleskopet.

Passasjen starter i Oslo mens sola er lavt i SØRVEST (10 grader over horisonten, kompasskurs 202gr) kl 13 40 og er synlig til sola går ned kl 15 00 (kompasskurs 234gr)

I Kristiansand er sola litt høyere på himmelen og passasjen er synlig til sola går ned 15 35

I Bodø går sola ned omtrent når passasjen starter og er derfor ikke synlig så langt nord.