oktober 2014

Deberitz-teleskopet – status per 27. oktober

Montering ...

Alle foto: Hans K. Aspenberg

I august skrev jeg at “kuppelbygget kommer midt i september”. Det skjedde ikke. Leveransen kom ikke før tirsdag 21. oktober. I løpet av helgen som akkurat er over ble kuppelbygget montert på en kombinert observasjons- og dugnads-tur. Alt i alt var 14 med, og alle bidrog til at bygget kom opp. Noe særlig mer fikk vi ikke tid til denne helga, men allerede neste helg vil teleskopet bli brakt opp til Solobservatoriet og prøvemontert for å finne ut hvordan den permanente søylen skal utføres.

Les mer »Deberitz-teleskopet – status per 27. oktober

Solflekk synlig for det blotte øye!

• Ukategorisert

Solflekk synlig for det blotte øye!

(Men bruk bare godkjente solformørkelsebriller)

Denne solflekken kan sees med det blotte øye i dag. Solflekker er områder på soloverflaten som har levere temperatur enn området rundt. Temperaturen på overflaten er ca 5500 grader Celcius, men flekkene er om lag 1500 grader lavere. Gjennom flekkene går magnetiske kraftlinjer som strekker seg oppover i solatmosfæren og varmer den opp istedet. Med en periode på ca 11 år skifter magnetisk nord og sørpol retning slik at den etter ca 22 år er tilbake med samme ordning av de magnetiske poler. Den flekken vi nå ser er den største på 24 år. I de siste årene er magnetfeltet svekket på sola og forskerne har vært litt nervøse for at flekkene skal forsvinne helt, men ennå er det tydelige kan den sparke godt fra seg med en flekk som er større enn planeten Jupiter!

hmi1898  Bruk alltid solformørkelsesbriller mot Sola!

Himmelkalenderen 2015

• Ukategorisert

HimmelkalenderenHimmelkalenderen utgis nå for tiende år på rad (og for andre år på eget forlag). I anledning jubileet har forfatteren blant annet gått til anskaffelse av flere og bedre stjernekart og planetkart (totalt 10 stykker), oppdatert diverse tabeller og fått inkludert de potensielt beste meteorsvermene i ukeskalenderen. Trykk- og papirkvalitet er dessuten enda bedre enn før.

Les mer på forfatterens egne hjemmesider. Signerte eksemplarer kan også kjøpes der. Bokhandlere fører ikke lenger boka. En smakebit på hva vinterhimmelen 2014–2015 har å by på for amatørastronomen, finnes her.

Siste: Da har kuppelbygget ankommet Solobservatoriet

20141021_125433

Foto: Vegard Lundby Rekaa

Da har Schenker gjordt sitt – så er det bare opp til oss å gjøre vårt til helgen!

Hele forsendelsen er på 2.900 kg og må nok flyttes i deler opp til monterings-stedet ved radiobrakka.

Edit: Forsendelsen var potensielt på 2.900 kg – men viste seg å veie snaue 200…