februar 2022

Guiding av James Webb-teleskopet!

Dette FGS-instrumentet er forklaring på hvordan James Webb-teleskopet guides og peker så nøyaktig! FGS har et mindre og separat teleskop som fotograferer en stjerne 16 ganger/sek for å oppdatere speilstyringen.

Etter å ha startet kalibreringen av de 18 primærspeilene med Webbs første deteksjon av stjernelys i det nær-infrarøde kameraet (NIRCam), jobber teleskopteamet hardt med de neste trinnene for full drift av teleskopet. Teamet bruker et annet instrument, Fine Guidance Sensor(FGS), for å låse det til en guidestjerne og peke teleskopet riktig med høy nøyaktighet.

Graden av presisjon som den kan oppdage endringer i pekingen til et himmelobjekt tilsvarer en person i Oslo som kan se øyebevegelsen til noen som blinker ved i Trondheim 500 kilometer unna!

Detaljer: https://ift.tt/x0q82Ty

Bli klok og underholdt med Donald!

Donald Ducks nysgjerrighet skaffer ham ofte problemer, men også spennende opplevelser som astronaut, for eksempel. Din nysgjerrighet som Donald-leser blir belønnet med morsomme leseropplevelser – og i denne bokserien med kunnskap om naturvitenskapene.
Vitenskapen om astronomi er både eldgammel og i rivende utvikling. I antikken anvendte man kunnskap om himmelen i navigasjon og landbruk. I middelalderen risikerte vitenskapsmenn livet for å hevde at jorda ikke var universets sentrum, og i dag gjør vi banebrytende oppdagelser om universets yttergrenser.
Ny astronomisk forskning kan synes ufattelig – og hva er da mer opplagt enn å nærme seg temaet gjennom elleville Donald Pockethistorier? I Andeby er ingen ting er umulig, og vi kan bli med på astronomiske turer uten å risikere annet enn å bli underholdt. Og å sitte igjen med noen spørsmål: Kan det finnes intelligent liv på andre planeter? Hvorfor bli man vektløs i verdensrommet? Kan jorden bli utslettet av en meteor? Forskningsjournalist Bjørn Vassnes gir deg svar på noen av disse svimlende spørsmålene i introduksjonene til historiene. I bokens forord forteller han om astronomiens utvikling og oppdagelser – som kan sette selv en Donald-lesers fantasi på prøve. Innbundet. 288 sider.

I hjertet av hjertetåken!

Hjertetåken, også kalt IC 1805, er en stjernetåke i stjernebildet Kassiopeia med en avstand på 7500 lysår fra Jorden. Formen passer til Valentinsdagen, og dette hjertet lyser sterkt i rødt lys som sendes ut av dets mest fremtredende element: eksitert hydrogen. Den røde gløden og den større formen er alle skapt av en liten gruppe stjerner nær tåkens sentrum. I hjertet av Hjertetåken er unge stjerner fra den åpne stjernehopen Melotte 15.

Foto: John Corban & the ESA/ESO/NASA Photoshop FITS Liberator

Astronomi nr. 1 – 2022

I Astronomi nr. 1 har vi selvfølgelig en artikkel om James Webb-teleskopet, som akkurat nå er framme og nå avkjøles og gjøres klar til å starte observasjonene. Vi er også ekstra glade for at vi denne gangen har en artikkel om Kuiperbeltet skrevet av Jane Luu, som faktisk var den som oppdaget det.

I tillegg er det artikler om blant annet stjernebilder, teleskoper og foreningen Bevar mørket!

Her er en oversikt over innholdet:

• Giganten i rommet: James Webb-teleskopet
  • De neste romteleskopene: Euclid og Nancy Grace Roman
  • Gigantisk strålingsutbrudd: Magnetar observert med instrument utviklet i Norge
  • På sporet av Kuiperbeltet
  • Kattøyetåken
  • Kan kosmologer teste strengteori?
  • Teleskoper del 3: Reflektoren
  • Bevar mørket
  • Stjernebildet: Løven
  • Sirius B fotografert fra Norge

Faste spalter:

• Astronytt: Nyheter fra verdensrommet
  • Stjernehimmelen februar til mai
  • Rapport
  • Astromiks: Bokanmeldelse, lederspørsmål, m.m.
  • Astrogalleri: Lesernes egne bilder

Meld deg inn i Norsk Astronomisk Selskap her for å abonnere på bladet. Bladet blir også tilgjengelig hos Narvesen i løpet av februar.