januar 2017

Kraftig ildkule i dagslys

• Ukategorisert

Den internasjonale meteor­organisasjonen IMO vil gjerne ha øyevitne­skildringer av den meget kraftige ildkulen som ble sett søndag 15. januar 2017 ca. kl. 13.48 fra deler av Øst- og Vestlandet.

Les mer »Kraftig ildkule i dagslys

Stadig nye asteroider og kometer blir funnet i jordas nærhet Ingen kollisjonsfare denne gang!

• Ukategorisert

NEOWISE sonden (Foto: NASA)

Denne gang er det NASA sin romsonde NEOWISE som har oppdaget to nye objekter av en viss størrelse. Denne sondens oppgave er å lete etter objekter som kan komme nær jorda og være en trussel for oss. NEO står for «Near earth objects» Nærjordsobjekter.
Den ene er en asteroide som med det tekniske navnet 2016WF9 på om lag 1 km i diameter passerer 50 mill km fra oss 25.januar. Noen medier spekulerer i kollisjonsfare, men det er helt utelukket nå og i all overskuelig framtid. Dette er litt omtrent som det nærmeste som Mars og Venus kan komme til Jorden. Men den har en bane som gjør den interessant og den viser at det er asteroider der ute som er store nok til å skade men som ennå ikke er oppdaget. Ved å regne seg bakover har astronomene funnet at den mest sannsynlig kommer fra området utenfor Pluto og at den har en usedvanlig mørk overflate. Begge disse forholdene peker på en fortid som komet, selv om objektet ikke har noen hale nå. Den vil heller ikke bli synlig for det blotte øye eller vanlig kikkert i denne omgang.

Det andre objektet som NEOWISE har funnet er en komet, C/2016 U1 NEOWISE,

Komet C/2016 U1 NEOWISE på morgenhimmelen

som befinner seg innenfor Merkurs bane og som vil være synlig neste uke i en god prismekikkert. Ulempen er at den vil være nær Sola nå i januar når den er synlig, men en god prismekikkert eller stor jaktkikkert vil kunne finne den siden den blir bare litt svakere enn det som er synlig med det blotte øye.

VÆR FORSIKTIG OG SIKT ALDRI DIREKTE MOT SOLA MED EN KIKKERT. ØYNENE VIL TA UMIDDELBAR LIVSVARIG SKADE!