Bøker, nettsider og begivenheter
Rom-konkurranse for unge mellom 7 og 22 år: Danmarks Tekniske universitet (DTU) inviterer til en stor europeisk konkurranse for rominteresserte. Både for barn i gunnskolen, ungdommer og universitetsstudenter. Les mer om konkurransen på hjemmesiden til prosjektet og konkurransens Facebook-side. Fristen er 31. mars. Meld deg på nå!
Almanakken for 2017: Hold deg oppdatert på soloppgang, solnedgang, formørkelser, månens deklinasjon osv. gjennom Almanakken 2017.
Kan kjøpes i de fleste bokhandlere.
Se også forlaget Gyldendals presentasjon av boken.
Ny versjon av Himmelkalenderen: Himmelkalenderen 2017 – Astronomisk håndbok og almanakk av Jan-Erik Ovaldsen. 2017-utgaven er den tolvte i rekken, og kommer i år med ny drakt, mer lett fordøyelig astronomi-stoff, og ny og bedre organisering.
Les mer om boka hos Himmelkalenderen.
Ny astronomibok: Stjerneklart. Tenk på det ufattelig store universet. Så fjerner du en ørliten prikk – jorda – fra bildet. Det du sitter igjen med er temaet for antologien "Stjerneklart – siste nytt fra verdensrommet". I Stjerneklart har redaktørene samlet de beste norske tekstene som er skrevet om verdensrommet de siste årene.
Kjøp boken her.
Se også Stjerneklarts Facebook-side.
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-nytt: Jakten på alternative gravitasjonsteorier (09.12.2016)
Kan man forstå universet bedre om man justerer litt på Einsteins generelle relativitetsteori? Ny avhandling ser på mulige effekter av alternative gravitasjonsteorier.
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: Forskerprofil: Solstrålen fra Sverige (25.11.2016)
Som skandinaver flest tiltrekkes også Mats Carlsson av solstrålene på Kanariøyene. Men mens de fleste av oss nyter dem - innsmurt med høy faktor på stranda, sitter han i en iskald kjeller høyt til fjells og analyserer dem.
Hele saken på Titan.uio.no
ITA-nytt: – Vår nye informasjonskilde til universet (24.11.2016)
Med oppdagelsen av gravitasjonsbølgene i år så er selve "teaterscenen" på plass i universet. Astrofysiker Øystein Elgarøy håper dette framover skal gi forskerne nye WOW-resultater.
Hele saken på Titan-sidene
ITA-nytt: På sporet av de første stjernene (19.10.2016)
Astrofysiker Håkon Dahle og hans team har lokalisert en galakse hele 11 mrd. lysår unna. Galaksen er spesiell fordi den er uvanlig lyssterk og kan derfor avsløre nye hemmeligheter om universet. Blant annet hvordan universets første stjerner ble dannet.
Hele saken på Titan-sidene
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
VLT skal lete etter planeter i Alfa Centauri-systemet (09.01.16)
ESO har inngått en avtale med Breakthrough Initiatives for å tilpasse instrumenteringen på Very Large Telescope i Chile for å lete etter planeter i det nærliggende stjernesystemet Alfa Centauri. Slike planeter kan være et reisemål for en eventuell oppskytning av miniatyrromsonder.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
De skjulte hemmelighetene i Orions skyer (04.01.17)
Dette nye, spektakulære bildet er ett av de største og mest høyoppløste nær-infrarøde mosaikkbildene tatt av molekylskyen Orion A, som er den mest kjente og nærliggende stjernefabrikken med en avstand på omtrent 1350 lysår fra Jorden. Bildet ble tatt med VISTA-teleskopet ved ESOs Paranal-observatorium i nordlige Chile og avslører mange unge stjerner og andre objekter som vanligvis ligger godt begravd i støvskyer.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Første vitenskapelige observasjoner med ALMAs nye mottakere (21.12.16)
Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i Chile har begynt å observere i et nytt bølgelengdeområde av det elektromagnetiske spektrum takket være nye mottakere som er installert på teleskopets mange antenner. Mottakerne registrerer radiobølger med bølgelengder fra 1,4 til 1,8 millimeter, et område ALMA tidligere ikke har kunnet utnytte. Oppgraderingen gjør at astronomer kan oppdage svake spor av vann i det nære univers.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Stjerneslukende, roterende sort hull forklarer supersterk lyskilde i fjern galakse (12.12.16)
I en fjern galakse ble det i fjor oppdaget en usedvanlig lyssterk punktkilde. Den fikk betegnelsen ASASSN-15lh og ble ansett for å være den kraftigste supernova som noen gang er registrert. Men nye data fra flere observatorier, deriblant ESO, sår nå tvil om denne klassifiseringen. En gruppe astronomer foreslår i stedet at utbruddet skyldtes en enda mer ekstrem og sjelden hendelse, nemlig et hurtigroterende sort hull som rev i stykker en forbipasserende stjerne.
» Eldre nyhetssaker «