Begivenheter
Ny astronomibok: Stjerneklart. Tenk på det ufattelig store universet. Så fjerner du en ørliten prikk – jorda – fra bildet. Det du sitter igjen med er temaet for antologien "Stjerneklart – siste nytt fra verdensrommet". I Stjerneklart har redaktørene samlet de beste norske tekstene som er skrevet om verdensrommet de siste årene.
Kjøp boken her.
Se også Stjerneklarts Facebook-side.
Institutt for teoretisk astrofysikk, Institutt for geofag og Fysisk institutt ved Universitetet i Oslo har laget nettsidene UiO i rommet. Her finner du informasjon om Universitetet i Oslo (UiO) sine romprosjekter, samt forskning og studier relatert til rommet.
Siste nyheter fra Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)
ITA-nytt: Supernovaen som ble forutsagt (17.12.2015)
Det meste av universet er usynlig
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: Usynlig univers (11.12.2015)
Det meste av universet er usynlig
Hele saken på ITA-sidene
ITA-nytt: På sporet av kvasarens hemmeligheter (20.11.2015)
Repriser av kosmisk hendelse kan brukes til å veie sort hull i sentrum av fjern galakse.
» Eldre nyhetssaker «
Siste nyheter fra norsk ESO
Få nyheter fra norsk ESO på RSS her
ALMA avdekker hvor planeter dannes (16.12.15)
Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) har astronomer funnet de tydeligste tegn hittil på at planeter med flere ganger større masse enn Jupiter nylig er dannet i gass- og støvskivene rundt fire unge stjerner. Observasjoner av gassen rundt stjernene gir oss dessuten hint om egenskapene til disse planetene.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Storstilt jakt på galaksehoper og universets mørke side (15.12.15)
ESO-teleskoper har bokstavelig talt tilført en ekstra dimensjon i et svært omfattende søk etter de største strukturer som holdes sammen av gravitasjonen, nemlig galaksehoper. Teleskopene VLT og NTT samt andre observatorier over hele verden og i rommet deltar i XXL-prosjektet, som er en av de største kartlegginger av galaksehoper som noensinne er foretatt.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Gjensyn med merkelig kosmisk kollisjon (09.12.15)
De spektakulære etterdønningene etter en 360 millioner år gammel kosmisk kollisjon er avbildet i all sin prakt på nye observasjoner fra ESOs Very Large Telescope. Blant de spredte restene er en mystisk ung dverggalakse. Objektet gir forskere en unik mulighet til å lære mer om denne typen galakser, som forventes å være tallrike i det tidlige univers, men som vanligvis er for lyssvake og fjerne til å kunne observeres med dagens teleskoper.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
VISTA oppdaget universets tidligste monstergalakser (18.11.15)
ESOs kartlegginsteleskop VISTA har funnet en horde av tidligere ukjente massive galakser som eksisterte da universet var i sin spede barndom. Den store fangsten har for første gang gitt astronomer klarhet i eksakt når slike monstergalakser først dukket opp.
Hele pressemeldingen på de norske ESO-sidene
Lysende ring rundt zombiestjerne (11.11.15)
Restene etter en skjebnesvanger vekselvirkning mellom en død stjerne og en omkretsende asteroide har nå for første gang blitt grundig undersøkt av et internasjonalt astronomteam. Observasjonene, utført med Very Large Telescope ved ESOs Paranal-observatorium i Chile, gir oss dessuten et innblikk i skjebnen til vårt eget solsystem.
» Eldre nyhetssaker «