Oppdagelse av supernova fra Norge

(Fra NAS-mailingliste, 29/5-99, Bjørn Håkon Granslo)

Den 6. april sendte Odd Trondal følgende melding til undertegnede og personer tilknyttet Supernovasøkegruppen i Norsk Astronomisk Selskap:

"Jeg tok et CCD-bilde av galaksen Markarian 881 og fant et stjernelignende objekt 13" sydvest for galaksekjernen. Kan dere hjelpe til å finne ut hva dette er for noe?"

Vi undersøkte saken, men kunne ikke med sikkerhet fastslå at objektet var nytt. Dette skyldtes i hovedsak følgende faktorer:

1) Bildet - som Trondal tok 4. april - var hans første eksponering av galaksen.
2) Det mistenkte objektet var lyssvakt og kun noe klarere enn himmelbakgrunnen.
3) Bildet hadde en begrenset oppløsningsevne, vi kunne derfor ikke avgjøre om objektet var stellart eller diffust.
4) På den digitale versjonen av Palomar Sky Survey kunne vi se en utvekst i galaksen ved den aktuelle posisjonen.

Vi tolket det derfor dithen at det var dette som Trondal hadde fotografert. Da det ikke er uvanlig at galakser viser slike kondensasjoner og utvekster ("knots") har dette i en rekke tilfeller gitt opphav til falske rapporter om supernovaer. Trondal tok nye bilder og siden objektet hele tiden opptrådte i samme posisjon i forhold til galaksen kunne vi imidlertid med 100 % sikkerhet utelukke at objektet var en asteroide.Siden saken var såpass uavklart valgte vi ikke å melde fra til International Astronomical Unions (IAUs) Sentralbyrå og andre steder om Trondals funn. Sentralbyrået er den offisielle autoriteten når det gjelder astronomiske oppdagelser, det er de som bl.a. avgjør hvem som skal få kreditert oppdagelser av kometer, novaer og supernovaer. Når man skal sende rapporter til Sentralbyrået om oppdagelser av mulige novaer og supernovaer er det viktig å dokumentere at

a) objektet er stasjonært, gjennom bl.a. bestemme
b) dets nøyaktige posisjon, samt å fastslå at
c) objektet er nytt. I dette tilfellet kunne vi altså ikke i over en måned oppfylle det siste kriteriet.

I begynnelsen av mai dro imidlertid astronomistudentene Ragnvald Irgens og Henning Holen til La Palma hvor de hadde fått observasjonstid med Nordisk Optisk Teleskop. NOT er et stort profesjonelt teleskop og er lokalisert på et sted med utmerkede observasjonsforhold. Det burde derfor være mulig å ta tydelige bilder av feltet. Jeg ba derfor om de kunne ta eksponeringer av objektet.

Den 9. mai fikk de fotografert galaksen og bildene viste tydelig et stellart objekt i den aktuelle posisjonen. Dermed var det ikke lenger tvil om at objektet var nytt, siden noe lignende ikke kunne sees på Palomar Sky Survey. Etter å ha bestemt objektets presise posisjon fra NOT-eksponeringen og målt lysstyrken fra de tilgjengelige bildene sendte jeg 10. mai en formell rapport til Sentralbyrået. Nyheten om oppdagelsen ble kunngjort i IAU sirkulære nr. 7163 som ble sendt ut neste dag. Supernovaen fikk betegnelsen 1999cb. Det viste seg at det var to uavhengige oppdagere av supernovaen, men siden Trondal var først ute må han regnes som førsteoppdager. Mike Schwartz fra Oregon, USA, var den andre oppdageren og han fotograferte objektet 8. mai med sitt automatiske teleskop i Arizona. Siden han hadde et tidligere bilde av galaksen som ikke viste supernovaen fikk han bekreftet oppdagelsen allerede den 11. mai. Dette betyr at hadde vi ventet et døgn med å varsle IAU ville vi vært for sent ute!

Peter Garnavich og kolleger meldte i IAU sirkulære nr. 7169 at de 14. mai fikk tatt et spektrum av objektet. Dette viste at objektet virkelig var en supernova og av type Ia omtrent en måned etter maksimum.

Dette er imidlertid ikke den første norske supernovaoppdagelsen. Håkon Dahle, som nå er doktorgradsstudent på Hawaii, er med i et forskerteam der man har funnet en rekke supernovaer i fjerne galakser. Odd Trondal er imidlertid førstemann som har gjort en kreditert supernovaoppdagelse fra Norge.

Med vennlig hilsen

Bjørn Håkon Granslo

---

Aktuelle linker:

Odd Trondals nettside om supernovaen :

Informasjon om Trondals oppdagelse i "Verdt å vite":

Melding fra Institutt for teoretisk astrofysikk om supernovaen :

IAU-sirkulære nr. 7163 og 7169 om Supernova 1999cb i Mkn 881:

Supernovasøkegruppen i Norsk Astronomisk Selskap :

International Supernovae Network :

____________________________

Dessuten :
Ang. Odd Trondals supernova-oppdagelse: Jeg har laget "pene bilder" av Markarian 881 med SN1999cb, basert paa CCD-eksponeringer foretatt ved Nordisk Optisk Teleskop av Ragnvald Irgens og Henning Holen. Bildene finnes paa siden http://www.ifa.hawaii.edu/~dahle/Recent_SN.html Reproduksjon er tillatt, mot oppgivelse av observatoerer (Irgens/Holen), billedbehandler (meg selv) og teleskop (NOT).

Med vennlig hilsen
Haakon Dahle

____________________________

Sist oppdatert : 31. mai 1999.