november 2015

Nå kan vi begynne å se etter Komet Catalina på morgenhimmelen!

• Ukategorisert
Michael-JAcger-2013US1020151124LRGB_1448402705_lg

Komet Catalina (C/2013 US10) tatt av Michael Jäger i Østerrike

Komet Catalina ble oppdaget for 2 år siden, 31.oktober 2013. Den kommer fra de fjerne  deler av solsystemet der millioner av små isklumper danner den såkalte Oort-skyen. Kometen, som er på sin første tur til de indre deler av solsystemet, kom nærmest sola 15.november 2015. Den var da 123 millioner km fra Sola. Kometen beveger seg slik at den blir synlig over horisonten hos oss om morgenene fra 25.november. Julaften passerer den fra Vekten til BjørnevoBright-comet-US10-6mag5dayNov25_6am_Dated_edited-1ST-535x360kteren. Nyttårsaften passerer den Arcturus den sterkeste stjernen i Bjørnevokteren. Arcturus er også den lyssterkeste stjernen på nordlige himmelhalvkule.

7.januar er den nærmest jorda, 107 millioner kilometer fra oss.

17.januar beveger den seg inn i Storebjørn i nærheten av Karlsvogna og det er antatt at den blir usynlig for øyet, men den kan følges med små teleskop ennå i noen uker etter det.

Lumberjacks på Solobs!

• Ukategorisert
Fra venstre Bengt Tangen,  Ragnar Aas, Tore Egnen, Gitte Steine og Tom Ovastrøm. Foto Hans K. Aspenberg

Fra venstre Bengt Tangen, Ragnar Aas, Tore Engen, Gitte Steine og Tom Ovastrøm. Foto Hans K. Aspenberg

For en stund siden fikk vi beskjed om å rydde opp etter at vi i fjor kappet vi ned en mengde trær for å få god horisont rundt Deberitz-teleskopet. Noen timers innsats med motorsag, tømmersaks og sterke rygger var alt som skulle til for å dele opp stokkene i håndterbare stykker og dra disse frem til veien. Hvis noen har behov for et par favner ved er det bare å komme opp hente.