Venus-passasje 8. juni 2004

NASJONALT ARRANGEMENT I FROGNERPARKEN

av Knut Jørgen Røed Ødegaard

I anledning den historiske Venus-passasjen 8. juni 2004 inviterer Astrofysisk institutt, Norsk Astronomisk Selskap og Nysgjerrigper publikum til et storslått arrangement i Frognerparken. I tillegg til det mest enestående himmelfenomen vi vil få oppleve, byr vi også på en nasjonal prisutdeling, aktiviteter og stands om astronomi, realfag og teknologi. Her blir det moro og fascinasjon for alle!

Folkefest i Frognerparken under solformørkelsen
Folkefest i Frognerparken under solformørkelsen 31. mai 2003.
Foto: Knut Jørgen Røed Ødegaard

Åpningstider for arrangementet blir:

Mandag 7. juni kl. 14.00-21.00
Tirsdag 8. juni kl. 06.30-15.00
Dette er den store, historiske dagen!

Mandagen vil bli brukt for å lade opp til den historiske dagen - skaff deg gjerne solformørkelsesbriller og informasjon i Frognerparken denne dagen. Tirsdag blir det køer! Mandag vil vi også tilby en lang rekke aktiviteter og opplevelser.

Formelle arrangører er Norsk Astronomisk Selskap (NAS), Astrofysisk institutt ved UiO og Nysgjerrigper. NAS er en frivillig, landsdekkende organisasjon for astronomiinteresserte. Foreningen har tidligere hatt flere større arrangementer i forbindelse med astronomiske begivenheter og var sammen med Astrofysisk institutt arrangør av den store solfesten i Frognerparken under solformørkelsen 31. mai 2003. Under legger vi ut informasjon om deltagere og aktiviteter etterhvert som dette blir klart.

Frognerbadet er nærmeste nabo til arrangementet i Frognerparken. Det blir langt mellom dødpunktene under Venus-passasjen, men ta gjerne med svømmetøy for å bade litt under det historiske fenomenet. Badet er åpent fra kl. 07.00-19.30.
Les mer om Frognerbadet.

Frognerparkens cafe sørger for at alle kan få seg noe å spise og drikke gjennom hele arrangementet. Åpningstidene er 11-23 på mandag og 07-23 på tirsdag.

Gratis adgang!

PROGRAM
STANDS OG AKTIVITETER
DELTAKERE
En oversikt over deltakende foretak og foreninger.
KART OVER ARRANGEMENTET, TIDER OG KOMMUNIKASJON

PRESSEMELDING:

Verdensbegivenhet i Frognerparken
01.06.2004:
Den 8. juni opplever vi det viktigste himmelfenomen i moderne tid når planeten Venus sklir over solskiven. Over 30 organisasjoner har gått sammen om tidenes mest storslåtte markering av et fenomen som er så sjeldent at ingen nålevende mennesker har sett det. Her blir det aliens, rakettoppskytninger, konsert, nasjonale prisutdelinger, verdenslansering og tallrike utrolige opplevelser. På storskjerm følger du Venus-passasjen og får kommentarer etterhvert som fenomenet utvikler seg. Les mer.

Ett år siden den store solformørkelsen — dager til historisk begivenhet
31.05.2004:
I dag er det nøyaktig ett år siden Norge opplevde den største solformørkelsen siden 1954. Hundretusener av mennesker fikk se at Solen "smilte" grytidlig på morgenen mens Månen dekket over 90 prosent av solskiven. I Frognerparken opplevde over 20 000 mennesker den store begivenheten. Men i dag er det bare 8 dager til en enda større himmelbegivenhet: Venus-passasjen. Dette blir den viktigste og største himmelbegivenhet i moderne tid. På ny inviteres det til folkefest i Frognerparken. Les mer.

Maur, søvn, plommer og hår helt i toppen
04.06.2004:
Pressemelding fra nysgjerrigper.no i forbindelse med prisen Årets Nysgjerrigper 2004: premier og finalister. Les mer.

ÅRETS NYSGJERRIGPER UNDER VENUS-PASSASJEN I FROGNERPARKEN
Enten du er interessert i astronomi eller lurer på hvem som kåres til Årets Nysgjerrigper 2004 - eller begge deler, sett av tirsdag 8. juni 2004! Mens Venus sakte glir over Solen, offentliggjøres Norges mest nysgjerrige forskere i barneskolen. Les mer. Se også hva Nysgjerrigper skriver.

ARRANGØRER
ITA Astrofysisk institutt, Universitetet i Oslo
NAS Norsk Astronomisk Selskap
Nysgjerrigper Nysgjerrigper

HOVEDSPONSORER
Norges Forskningsråd Norges Forskningsråd
Det Matematisk- Naturvitenskapelige Fakultet, UiO Det Matematisk- Naturvitenskapelige Fakultet, UiO
European Southern Observatory ESO/EU-kommisjonen

ANDRE SPONSORER
Norsk Romsenter Norsk Romsenter
Rich. Andvord Rich. Andvord AS
Leverandør av kontor- og datarekvisita

SAMARBEIDSPARTNERE
Oslo Miljøfestival 2004 Oslo Miljøfestival 2004
Se også Program for Oslo Miljøfestival 2004
07-06-05 tid for forandring 07-06-05 tid for forandring
Se også pressemelding

Stands og teleskoper i Frognerparken i forbindelse med solformørkelsesarrangementet i mai 2003.
Foto: Terje Fredvik