.
Venus-passasje 8. juni 2004

FENOMENER OG FORSKNING

HVA VIL VI SE?
Ingen nålevende mennesker har sett en Venus-passasje. Likevel kan vi tenke oss hvordan den vil se ut. Les mer.

FENOMENER UNDER VENUS-PASSASJEN
Korte beskrivelser av noen få av de merkelige fenomenene som kan forventes under Venus-passasjen. Les mer.

Venus på vei mot historisk stevnemøte
Se nøye etter mot nordvest om kveldene nå. En stund etter solnedgang kan man se en lysende prikk lavt på himmelen der Solen gikk ned. Dette er planeten Venus som siden før jul har vært et meget iøynefallende kveldsobjekt. Den beveger seg nå raskt nærmere Solen og vil den 8. juni passere rett over solskiven. Ingen nålevende mennesker har sett noe slikt! Hva betyr dette?

HVA BETYR KONTAKTPUNKTENE?
I forbindelse med den store Venuspassasjen snakker vi om "kontaktpunkter", eller på engelsk "first contact", "second contact", osv. Hva betyr dette?

MODERNE MÅLINGER AV AVSTANDEN TIL VENUS
Vi kjenner i dag avstandene til Venus og Solen med meget stor nøyaktighet. Gjennombruddet kom i 1961. For første gang lyktes man med å måle avstanden direkte ved hjelp av radarbølger sendt ut fra bakken. Les mer

LET ETTER PLANETER! (12.11.02)
Etter at den første planeten rundt en annen stjerne ble oppdaget i 1995 er over 100 planeter funnet utenfor vårt solsystem. Med en ny metode kan amatørastronomer oppdage flere planeter - og til og med planeter som er langt mer interessante med tanke på søk etter liv enn de som hittil er oppdaget. Metoden bygger på det som skjer med Venus 8. juni 2004. Les mer.

PLANET MED ATMOSFÆRE I FJERNT SOLSYSTEM (28.11.01)
For første gang har astronomer klart å finne og analysere atmosfæren til en planet som sirkler rundt en annen stjerne. Denne epokegjørende bragden føyer seg inn i rekken av gjennombrudd i letingen etter andre planeter de siste årene. Arbeidet er utført av en gruppe amerikanske astronomer ved hjelp av Romteleskopet Hubble. Les mer.

PASSASJEN KAN HJELPE OSS Å FINNE LIV I ROMMET
Den 8. juni 2004 opplever vi en historisk Venus-passasje. Fenomenet gir oss samtidig en unik mulighet til å lære hvordan liv på fjerne planeter kan oppdages. Vi har allerede teknologien for å finne halvavansert liv på fjerne kloder, generalprøven kommer 8. juni i år. Les mer.

FORSKNING I FORBINDELSE MED VENUSPASSASJEN
Venus-passasjen 8. juni 2004 vil bli benyttet til å utføre en god del forskning som kun kan gjøres i dette helt spesielle tilfellet. I tillegg til studier som er viktige for å lete etter liv andre steder i verdensrommet (se annen omtale over), vil selve Solen bli undersøkt. Les mer.

VENUS PASSERER BAK MÅNEN
Den 21. mai kan vi fra deler av landet observere at Venus passerer bak Månen. Les mer .

ANDRE FENOMENER
Rett forut for den historiske Venus-passasjen skjer også to andre bemerkelsesverdige fenomener med Venus. Den 21. mai passerer Månen foran Venus, en såkalt okkultasjon, og om morgenen 19. mai får vi nesten en solformørkelse. Les mer.

Opprettet 27.11.03, oppdatert 27.11.03 av Torben Leifsen