Se solsystemet med egne øyne

Du behøver ikke din egen Voyager-sonde for å se solsystemet. Du kan se mye bare fra din egen have. Selvsagt får du ikke de samme fantastiske nærbildene som de store teleskopene og romsondene, men til gjengjeld får du se det med dine egne øyne! Hvis du likte De Ni Planetene, gå ut og ta en titt på det du nettopp har lest om. Du vil bli imponert over hvor lett det egentlig kan være.

For å finne planetene, må du først vite hvor du skal lete. Bruk Sky & Telescope, Astronomi eller et lignende blad til å finne posisjonene, eller bruk en av de mange websidene som har oversikt over posisjonene til planetene. Et planetarium-program kan også være til hjelp, særlig når det gjelder objekter som beveger seg raskt som måner og kometer. Et enkelt kart eller plansisfære er en grei måte å finne stjerner og konstellasjoner på, men er det er ikke til mye hjelp når det gjelder planeter.

Tabellene under er ordnet etter visuell magnitude ("Vo"; jo større tall, jo svakere); det gir maksimum lysstyrke som objektet kan få (når det er nærmest Jorden). "År" gir oppdagelsesåret.

Det blotte øye

Du kan se 99.99% av massen i solsystemet uten hjelp av instrumenter.

NavnVo
Solen-27
Jorden
Månen-13
Venus-4.4
Jupiter-2.7
Mars-2.0
Merkur-1.9
Saturn+0.7

• Se aldri direkte mot Solen!
  • Solar Observing FAQ av Jeff Medkeff
  • Teller Jorden? Bare romfarere har vært langt nok vekk til å kunne se Jorden som en kule.
  • De med godt syn (spesielt barn) og mørk himmel kan kanskje få med seg noen av objektene nedenfor også.

Prismekikkert

En enkel prismekikkert er det billigste hjelpemiddelet du kan få tak i. For noen hundrelapper kan du skaffe deg et langt bedre optisk instrument enn hva Galileo eller Newton hadde. En enkel tripod (stativ) gjør det enda enklere å observere.

NavnÅrVoOppdager
Ganymedes16104.6Galileo Galilei
Io16105.0Galileo Galilei
Europa16105.3Galileo Galilei
Uranus17815.5William Herschel
Callisto16105.6Galileo Galilei
Neptun18467.8Johann Gotfried Galle
Titan16558.3Christiaan Huygens

• Ser du på Solen gjennom kikkert, selv bare i et brøkdel av et sekund, vil du brenne hull i øyet. Vær veldig forsiktig, spesielt når du leter etter Merkur.

Amatørteleskop

For de mer seriøse vil et lite teleskop avsløre mange flere måner. De første på listen under er ganske lette å se, mens de siste krever mer arbeid. En riktig mørk himmel er viktig.

NavnÅrVoOppdager
Hyperion184814.2William Cranch Bond
Janus196614.5Audouin Dollfus
Umbriel185114.8William Lassell
Himalia190414.8C. Perrine

• Phobos og Deimos er vanskeligere å få øye på enn man skulle tro, fordi de befinner seg så nær Mars. Dessuten gjelder de gitte magnitudene for gunstig opposisjoner.
  • Det samme gjelder Amalthea og Janus.
  • Iapetus' lysstyrke varierer kraftig ettersom den roterer, fra 10.2 til 11.9 eller mindre.
  • Oppdagelsesrekkefølgen sier kanskje mer om hva som er lett å se enn hva magnituden gjør.
  • Mars-FAQ for amatørastronomer
  • Med et lite teleskop kan du enkelt se fasene til Venus, og til og med fasene til Merkur når forholdene ligger til rette.
  • Ikke kjøp det første teleskopet uten først å lese Informasjon for nystartede astronomer

Andre legemer

Selvsagt er solsystemet mer enn bare planeter og måner. Hvert år dukker det opp kometer som kan sees med små teleskoper og vanligvis også en eller to som kan sees gjennom en prismekikkert. Av og til kommer det også kometer som kan sees med det blotte øye, slik som Hyakutake i 1996 og Hale-Bopp i 1997.

Det er lett å se noen av de klareste asteroidene med prismekikkert. Du kan se flere hundre med et lite teleskop. Fortsatt blir flere asteroider og kometer oppdaget av amatørastronomer.

Hvis du er ute om natten og det er stjerneklart, vil du høyst sannsynlig se en meteor. Du vil se dusinvis av meteorer hvis du får med deg en av de årlige meteorsvermene.

Du kan til og med se det interplanetariske medium. Her fra Norge er det vanligvis lett å se nordlys hvis forholdene er gunstige. Du kan også se zodiaklys eller gegenschein.

Du kan også se stjernene 51 Pegasi, 70 Virginis og 47 Ursae Majoris som antagelig har sine egne planeter, selv om du ikke kan se planetene selv.

Fotografering

Hvis du kan se det, så kan du fotografere det. Men det motsatte er helt klart ikke sant. Det meste av hva du ser i astronomiske bilder er helt umulig å se direkte selv med de største teleskopene. Utviklingen av billige digitalkameraer har gjort astrofotografering tilgjengelig for alle. Objekter "langt ute" er veldig lyssvake og krever lang eksponeringstid, noe som er en utfordring. Men mange av de mer lyssterke objektene i solsystemet kan bli tatt bilde av veldig enkelt. Her er noen eksempler fra Bill Arnett:

Bill's Astro Photos

124-2449-54a crw_4098_walter 16moonsa
mars030823 capture_00005a stack

(Utstyr: Canon EOS D30 og 10D; Meade LX200; klikk her for detaljer)

Selfølgelig får de som bruker mer tid bedre resultater. Noen amatørastrofotografier er mye bedre enn hva du ser over, for eksempel bildene av Thierry Legault eller António Cidadão.

Contents ... Andre solsystemer ... Se solsystemet ... Romsonder ... Host