433 Eros

433 Eros er en S-type asteroide som går i bane rundt Solen, som regel mellom banene til Jorden og Mars.

omløp: 172,800,000 km fra Solen (i gjennomsnitt)
        størrelse:  33 x 13 x 13 km
   Eros var guden for kjærlighet og lyst.

På en pressekonferanse den 17. februar 2000, oppførte de involverte forskerne i Near Earth Asteroid Rendezvous (NEAR) seg som unger i en godtebutikk da de diskuterte de siste resultatene fra asteroiden Eros. Etter mindre enn en uke i bane hadde NEAR allerede sendt hjem utrolige bilder som fikk forskerne til å undre seg.

"Til å begynne med var jeg målløs da jeg så hvor vakkert dette asteroidske landskapet var", sier Mark Robinson, medlem av NEAR imaging team fra Northwestern University. "Med en gang jeg kom over det, tok geologien overhånd." De første bildene fra NEAR viser at Eros har en elgammel overflate dekket av kratre, nedsenkninger, lag, blokker på størrelse med hus og andre komplekse fenomener. "Dette er ikke bare en eller annen stein som flyter ute i rommet," fortsetter Robinson. "Det er masse stilig geologi." "Det er mange fristende hint om at asteroiden har en lagdelt struktur, som en plate med kryssfiner," sier Andrew Cheng, ved the Applied Physics Laboratory ved Johns Hopkins University, som fungerer som NEAR-ferdens ledende forsker. "Disse lagene virker veldig flate og ser ut til å gå fra ende til ende. Dette kan ha oppstått hvis Eros en gang har vært en del av et større legeme, kanskje et fragment av en planet."

Denne ideen passer med bildet forskere har av asteroider. De fleste er konsentrert i et belte mellom banene til Mars og Jupiter. Asteroider er sansynligvis biter som var til overs etter en planet som prøvde å bli dannet for 4,6 milliarder år siden, men som ikke klarte det på grunn av Jupiters nære, ødeleggende gravitasjonsfelt. Eros kan være en bit av en liten planet som ble til for lenge siden, men som senere ble knust etter en kollisjon med andre asteroider. Ved hjelp av NEAR vet vi nå at Eros tetthet er 2,4 gram per kubikkcentimeter -- omtrent det samme som det ytre laget til Jorden.

"Med disse nye dataene ser det ut som om vi har et et ganske solid objekt," sier radioforskningssjef Dr. Donald Yeomans ved NASA's Jet Propulsion Laboratory i Pasadena, California. "Det er ikke noe bevis for at den er en steinhaug slik som Mathilde," den store asteroiden NEAR passerte og fotograferte i 1997.

Eros har en gigantisk forsenkning som var av stor interesse. Her er et nærbilde.

Dette bildet ble tatt av NEAR den 15. februar 2000 mens romfartøyet passerte direkte over den store forsenkningen som gir Eros sin karakteristiske peanøttform. Det er satt sammen av enkeltbilder som hver viser detaljer så små som 35 meter. Selv om mesteparten av asteroiden er i skyggen kan vi se ned i forsenkningen. Mange parallelle renner følger formen på forsenkningen. Selv om de ser ut som de bøyer seg i kurver fra denne synsvinkelen, er de sansynligvis orientert parallellt med lengden av asteroiden. Den sterke lyskontrasten som er der skillet går mellom natt og dag på Eros, gjør det lett å se at nesten hele overflaten er full av nedslagskratre. Nede i forsenkningen ser det imidlertid ut som om det kun er små nedslagskratre. Dette indikerer at overflaten nede i forsenkningen er yngre enn langs lysskillet. Hendelsen som skapte forsenkningen har derfor skjedd mer nylig enn formasjonen av resten av overflaten til Eros.

Men det var ikke slutten på NEAR-ferden. (NEAR ble deretter gitt nytt navn, NEAR-Shoemaker (etter Gene Shoemaker).) På mandag 12 februar 2001 landet NEAR-fartøyet på asteroiden Eros, etter å ha sendt 69 nærbilder av overflaten fra nedfarten. Dette var første gangen mennesker har landet et romfartøy på en asteroide! Å følge med på det var for mange astronomer en veldig spennende opplevelse.

Her er et av de siste bildene:

Landingen skjedde veldig kontrollert, den seilte ned til overflaten på asteroiden med en fart på mindre enn 7 kilometer per sekund. Etter landingen kommuniserte NEAR-Shoemaker fortsatt med NEAR-basen ved Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL) i Laurel, Md.

Og her er det aller siste bildet:

Dette siste bildet ble tatt da NEAR-Shoemaker var bare 120 meter over overflaten til asteroiden, og dekker 6 x 6 meters område. NEAR-Shoemaker fortsatte å sende signaler til Jorden, noe som forsikret dem om at den hadde landet veldig skånsomt. Signalet ble identifisert av radarforskningsdata, og en time senere stilte NASA inn sine Deep Space Network -antenner som fortsatte å overvåke romfartøyet som var 122 millioner kilometer fra Jorden. Senere har NASA gitt klarsignal for NEAR til å samle data fra overflaten til Eros, noe som gav NEAR sitt gammastrålingsspektrometer ekstra muligheter til å observere materialsammensetningen på og under Eros overflate.

Mer om Eros